onsdagen den 25:e april 2012

Den som gapar efter mycket...

Här är det full fart på de nya kycklingarna. Hönan som jag skrev om i förra inlägget i den här kategorin kläckte fem små kycklingar. En kläcktes dock senare än de andra fyra och klarade sig dessvärre inte.
Höna nummer två som också fick ägg instoppandes under sig har haft riktig otur. Eller, jag får väl ta på mig en del av skulden som petade in 9-10 ägg under hönan. Våra höns är inte av den stora sorten och jag kan väl krasst konstatera att 6 högst 8 är ett bättre antal.

Lite trist känns det att skriva om det här men jag som betraktar mig själv som novis vad det gäller höns delar med mig av mina erfarenheter och hoppas att andra som läser kan göra annorlunda.

Efter någon dag hittade jag ett trasigt ägg samt två hela ägg liggande utanför redet. Bort med det trasiga och de andra två knäckte jag, hon låg ju ändå på ett ganska stort antal ägg. Jag ville inte hålla på att peta tillbaka dem under henne om hon nu själv tyckte att det var trångt. Äggen var helt klart befruktade och utveckling hade startat, groddskivan som man kan se i gulan på ett ägg som en liten ljus skiva/fläck hade vuxit.
Efter ytterligare några dagar fann jag hönan utanför redet. Alldeles kladdig var hon och jag insåg att ännu ett ägg var trasigt. Märkligt var att jag bara kunde se ett ägg i redet. Vid det här laget trodde jag att det var hönan själv som hackat sönder äggen och ätit upp dem. Jag kunde se att det hängde skal under hennes kropp också. Suck och stön...
Vad jag senare upptäckte var att det inte alls var något trasigt skal under hönan. I hennes fjäderdräkt hängde det tre stycken ägg. Snacka om sörja.
A hjälpte mig att lyfta en mycket beskedlig höna och snart var äggen tillbaka i redet. Vad jag inte tänkte på då var att skölja av äggen så att de blev fria från det klet som det trasiga ägget orsakat.
I fredags skulle äggen ha kläckts men det blev ingenting med det. Kycklingarna andas genom skalet och antingen har sörjan täppt till porerna i skalet eller så har det kanske bildats bakterier som bidragit till att utvecklingen har stoppats.
För att inte hönan ska bli liggandes i all evighet eller lottlös har vi löst det hela så att den tredje hönan som ligger och ruvar har fått dela med sig av sina fyra ägg. I kväll lyfte vi på båda hönorna. Plockade bort de "döda" äggen och fördelade så att hönorna har två ägg var. Nu är det bara att hoppas på det bästa.

Så, vad har jag lärt mig av den här lite trista historien...
Peta inte in för många ägg under en och samma höna. Risken är att det blir pannkaka av alltihop.




Maj förra året - Axl och Emil väntar på att få uppvakta kycklingens mamma. 

Ha det gott!

Anna

10 kommentarer:

  1. Oj, du måste läsa mitt inlägg från ikväll. Och tvätta aldrig äggen utan torka av det värsta med papper, skrapa av och borsta försiktigt med en potatisborste till du får bort det mesta av kladdet. Annars sätts porerna igen.
    Jag märker alltid mina ruvägg med datum i var ände på äggen. Då vet jag när de ska kläckas och att det inte är ett nyvärpt ägg. Har du ingen lampa att lysa dem med? Så du ser vilka som är befruktade eller klarägg.
    Nä, nu blev det visst lite väl mycket prat.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  2. Va tråkigt. Det är ju jobbigt när det inte år som man planerat och lite synd tycker man ju om höna pönan också. Håller tummarna för de äggen som finns kvar!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Det var ju ingen trevlig erfarenhet för dig. Synd om både dig och höna och ägg. Men - man lär sig av sina misstag och det blir väl fler ägg tack och lov som hönorna kan ruva.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, de lägger 120 - 140 ägg per år och ruvvilliga är de. :-)

      Radera
  4. Så tråkigt för både dig och hönan.
    Hoppas verkligen att det går bättre den här gången!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Det verkar vara rena rama BB hos dig just nu. Mycke´ vill ha mer, men jag hoppas dina ansträngningar med de kvarvarande äggen ger resultat. Lycka till! Jag är ju redan avundsjuk på dig osm har så vackra höns, men så´n här inlägg är också bra att få läsa så man inte tror att det bara är att ha höns utan besvär, även om det är kära besvär.
    Kram från Eva Linnea (Villa Linnea)

    SvaraRadera
  6. Puh, det lät verkligen trist, men samtidigt lärorikt. Hoppas det går bättre i fortsättningen. Det är ju trots allt roligt med egna ägg!

    /Annika

    SvaraRadera
  7. Hej igen! Jag har funderat på det där med typsnittet, jag är också astigmatisk nämligen. Min tanke var att det skulle se ut som om jag hade skrivit för hand. Ska nog ändra.
    Go´ kväll från Eva Linnea

    SvaraRadera
  8. Pannkakor kan vara riktigt gott-lycka till i fortsättningen!!!
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. Detta kunde varit ett inlägg som jag skrivit! Samma sak hände i vårt hönshus i höstas! Jag gjorde samma misstag och fick samma resultat... Beskedlig höna - jo jag tackar jag. Jag höll och tvättade en beskedlig höna med halvt intorkad pannkaksmet...
    Vi väntar på resultatet i ungdomsgården - borde vara denna helgen... Men de tossiga hönorna släpper inte till oss att titta in i deras "dubbel"rede.
    Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar så att jag ser att du har varit här. :-)